In de les: kleding en zo

In de les: kleding en zo

Kleding

Draag makkelijke, soepele kleding waarin je je prettig voelt. Het is handig om twee laagjes te dragen, zodat er eentje uit kan (bv een vestje) wanneer je het warm krijgt door de oefeningen en weer aan bij de eindontspanning. Met name de staande oefeningen kunnen veel warmte oproepen. We oefenen altijd op blote voeten, zodat je contact houdt met de aarde en je je balans het beste kunt ervaren. Voor de eindontspanning is het prettig als je ook een paar dikke sokken mee hebt, zodat je voeten warm blijven. Zonder warme voeten kun je niet ontspannen.

Matten

Je eigen mat meenemen heeft de voorkeur (dan komt je eigen ‘practice footprint’ in die mat), maar op de les zijn voldoende matten aanwezig.  Neem wel een grote handdoek of deken mee voor op de mat tijdens de zittende en liggende oefeningen. Als                                                                         je het prettig vindt, kun je ook nog een dekentje of grote sjaal meenemen voor de ontspanning. Cursisten van Annen                                                                                          nemen een eigen matje mee.

Eten

Hoewel het in de praktijk vaak lastig te combineren is met werk en gezin, is het beter om niet vlak voor de les (zwaar) te eten. Misschien kun je je beperken tot een halve maaltijd of iets lichts in de vorm van noten, yoghurt of fruit en de hoofdmaaltijd te bewaren tot na de les. Als je die toch nuttigt, probeer dit dan minimaal twee uur voor het begin van de les te doen. Yoga op een (redelijk) lege maag is het prettigst. Voor de ochtendlessen geldt dat een licht ontbijt niet storend zal zijn. Door de oefeningen zoals torsies, omkeringen, voor- en achteroverbuigingen kun je echt last krijgen van een te volle maag.

Uitwerking

De yogahoudingen stimuleren verschillende processen in je lichaam zoals ontgifting (zowel geestelijk als lichamelijk). Zeker als je net met yoga bent begonnen, kan het gebeuren dat je daardoor na de les last krijgt van hoofdpijn of misselijkheid. Zorg dat je voldoende drinkt ná de les zodat je lichaam de afvalstoffen weer kan afvoeren. Verzet je er niet tegen; interne weerstand kan ook hoofdpijn geven. En zorg dat je uitgerust aan de les kunt beginnen: wees op tijd zodat je rustig kunt landen.

Hygiëne

De yogazaal is een ruimte waar alleen op sokken of blote voeten wordt gelopen. Doe geen parfum op naar de les: de cursisten naast je vinden dat luchtje waar jij zo gek op bent misschien een stuk minder fijn. Als je rookt, doe dit dan niet vlak voor de les; het is niet goed voor je eigen beoefening maar het kan anderen ook hinderen. Voor Paterswolde geldt: maak je mat voor of na de les schoon met een licht vochtig doekje (is aanwezig; hoef je niet mee te nemen) zodat degene na jou ook weer een schone mat heeft. In Annen nemen cursisten zelf een mat mee.

Stilte

Stilte om je heen zorgt ervoor dat je ook de rust in jezelf makkelijker kunt vinden. Hou je stem daarom gedempt en respecteer je buurman of -vrouw als die misschien geen zin heeft in een praatje. Zet je mobiele telefoon uit of op ‘stil’.

Op tijd

Zorg dat je op tijd aanwezig bent, liefst 5 minuten voor aanvang van de les. Als je door omstandigheden toch een keer te laat komt, kom dan zo zachtjes mogelijk binnen zonder anderen te storen. Houd er rekening mee dat de kleedkamer in Paterswolde tijdens de les op slot zit.